وبلاگ

اور فرز چیست؟

اور فرز یا فرز نجاری( Electric router)  یکی از ابزارهای مورد نیاز و در واقع ملزومات هر کارگاه نجاری و اعضا خانواده بزرگ فرزها می باشد که در موارد متعدد مانند ابزار زدن لبه میز و صفحات چوبی، گود کردن جای شیشه یا زه وار قاب عکس، یا کنده کاری چوب و ام دی اف و انواع پلیمر ها مانند صفحات پلی اتیلن و … و البته برای لبه گیری و صاف کردن لبه های برش خورده چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با سرعت بسیار بالا در حدود 25 تا 30 هزار دور بر دقیقه تیغ یا ابزار را به چرخش در می آورد و و برای ایجاد شیار، زه وار، ایجاد سوراخ و برش و ایجاد اتصال های چوبی و بسیاری دیگر از انواع اموری که در کار نجاری انجام می شود

در ادامه به توضیح کامل مشخصات و ویژگی های فرز نجاری یا اور فرز خواهیم پرداخت و توضیح کامل کار اور فرز چیست هم در ادامه بیان خواهد شد.

کاربرد اور فرز

حتما بارها و بارها لبه های میز های ناهار خوری یا لبه های میز های تحریر چوبی یا دسته مبلمان های چوبی را مشاهده کرده اید که با شکل های خاصی به صورت نیم گرد یا گرد ابزار خورده یا به شکل های جذاب دیگری درآمده است.

یا حتما به این فکر کرده اید که شیار لازم برای جای گرفتن شیشه های وسط میز و مبلمان به چه شکل ایجاد شده اند یا طرح هایی که روی پایه های میز و مبلمان و مصنوعات چوبی دیگر ایجاد شده اند با چه وسیله ای انجام شده است؟! انجام این کارها همگی بوسیله اور فرز یا فرز نجاری انجام پذیر است و البته کار اور فرز به همین چند مورد منتهی نمی شود و در بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

در هنگام ساخت مصنوعات چوبی مانند میز و مبل و کتابخانه چوبی و … از اتصالات چوبی استفاده می شود که تعداد این اتصالات بسیار زیاد و برای هر نوع فضایی یک اتصال مخصوص بکار برده می شود و برای ایجاد این اتصالات و درآرودن جای این اتصالات در بسیاری از موارد از اور فرز نجاری استفاده می کنند که می توانند با تیغ های متنوعی که برای استفاده روی اور فرز وجود دارد شکل ها و فضاهای مختلفی را میتوان برای هر اتصال ایجاد نمود.

در سالهای اخیر با ورود مبلمان های ترکیبی چوب و رزین یا چوب و فلز باز هم استفاده از اور فرز نجاری بسیار بیشتر شده است و برای کنده کاری محل ریختن رزین یا فضای قرار گیری فلز می توان از اور فرز استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *